Monday, January 17, 2011

Santan Oh Santan...

Semalam entah macam mana mata pokcik tertangkap di kaca tiwi perihal santan cemar yang dilaporkan pengguna yang berleluasa di pasaran terutamanya bagi peniaga nasi lemak. Memang tidak dinafikanlah, tentu para peniaga atau sesiapa saja yang mengambil bekalan santan itu tidak mengetahui.

Yang pokcik geram sangat tu, tentang kedai memproses santan tersebut yang telah mencampurkan santan yang dip roses dengan bahan kimia lain untuk membuatkan santan Nampak segar. Tidak cukup dengan itu di campur pula dengan susu dan gula supaya dapat menambah rasa serta berat pada santan yang di hasilkan. Tentunya hal ini sahih benar menipunya.

Alahaii.. bukankah santan itu datangnya sudah asli dari kelapa yang diparut untuk mendapatkan santannya. Kenapa pula harus di tambah itu ini?

Tidak lain tidak bukan hanyalah untuk mendapat untung berlebihan gitu. Di tambah dengan kenaikan harga kelapa masa ini, maka tentu tak berapa untung kalau hasil santannya pun tak banyak mana. Maka dengan sebab itulah mereka mengubahsuai kandungan santan yang ada supaya Nampak banyak.

Kasihan pengguna semua kerana tertipu hidup-hidup. Selain duit yang dibayar tidak berbaloi dengan apa yang diterima, santan yang dikira tercemar ini juga boleh mencemarkan kesihatan. Entah bahan kimia apa yang di masukkan, barangkali toksik, barangkali dadah yang mana ada kesan sampingannya yang bakal merosak tubuh.

Entahlah manusia zaman sekarang ini. Sudah tidak mahu fikir akan dosa dan pahala. Apa yang mereka mahukan hanyalah keuntungan dunia yang sangat sedikit jika dibandingkan dengan balasan akhirat yang tak terhingga besarnya hasil dari kedikit keikhlasan di dunia.

Di akhir laporan tersebut, kedai yang menjual santan cemar itu telahpun diperiksa dan disita peralatannya. Mujur ada pihak yang ambil tindakan. Orang menipu ini memang tidak akan lama senangnya. Tak berkat kalau ramai orang yang marah-marah.

Barang kali kalau arwah Wak Kodi, si pemetik kelapa di Kampung pokcik dulu masih hidup, tentu dia pun akan marah-marah tak terkira. Memalukan industri hasil kelapa saja dengan menipu-menipu begini.

Dan, yang kedua yang akan marah sangat-sangat siapa lagi kalau bukan beruknya, si Awe tu. Memalukan profession pemetik kelapa profesional je.

Alahaii…

1 comment:

miloais said...

salam pokcik

sy selalunya guna santan kotak
sekali-sekala jer beli santan kelapa yg fresh...