Wednesday, January 12, 2011

Kegilaan...

Tiap-tiap hari menatap akhbar, melihat berita atau mendengar radio, macam-macam jenis kegilaan manusia yang dilaporkan berlaku di akhir–akhir zaman ini. Baik pembunuhan, penderaan, rogol, liwat, dera, rompak, samun, ragut, letup dan sebagainya membuatkan perasaan pokcik jadi tidak keruan. Apalah nak jadi dengan dunia hari ini?

Agak-agaknyanya, dalam 100 orang yg bercita-cita untuk berjaya dalam hidup dengan jalan mulia, seorang darinya akan memilih untuk melakukan kejahatan sesama manusia.

Kalau begitulah contoh sifirnya, maka pada pendapat pokcik, dunia hari ini ada tempat paling ngeri sekali untuk diduduki.

Bayangkan kalau hidup dikelilingi ketakutan. Baik di dalam rumah atau di luar. Betapa tertekannya hidup manusia di kala itu. Saban hari ada saja kejahatan yang berlaku. Sampai kita naik takut dan sentiasa risau memikirkan kalau-kalau ianya menimpa diri, keluarga dan saudara mara.

Dalam masa kita ( kerajaan dan badan-badan yang bertanggungjawab ) dok memikir-mikir hendak menjadikan semua manusia baik-baik, musuh-musuh Islam pula galak merangka strategi untuk menakluki dunia, sedikit demi sedikit melalui cabang-cabang yang melalaikan seperti hiburan, judian, makanan dan ketagihan. Pendeknya, secara senyap kita di serang dari dalam dan juga luar.

Kalau kita tidak sedar dari sekarang maka peradaban manusia dan segala sifat-sifatnya akan terhakis sedikit demi sedikit. Jati diri akan musnah. Bangsa juga boleh hilang. Apatah lagi dengan negara dan kepimpinannya. Kalau dari sekarang asyik bergolak saban hari maka pihak lain pula yang akan memerhati dan sesekali bertepuk tangan.

Masa amat pantas berlari. Bila tiba masa mereka akan menyerang kita.

Dari itu fikir-fikirkanlah ya..

No comments: