Wednesday, November 03, 2010

Chennamari


Barangkali di tika dan saat ini, Chennamari sudah mula bersiap-siap hendak menyambut raya. Barangkali sudah di khabarkan pada tauke nya bahawa dia hendak mengambil cuti barang beberapa hari untuk beraya. Dia hendak balik kampung di Ipoh.

Sebelum itu dia hendak shopping-shopping dulu. Maklomlah, saat-saat akhir, masa itulah hendak dicari segala kelengkapan untuk isteri dan anak-anaknya. Paling kuat pun baju raya seorang sehelai. Baju-baju untuk dibawa sembahyang ke kuil di pagi hari pun kena cari juga. Isterinya, Paro pun harus dibelikan pakaian baru. Kalau ada rezeki lebih gelang tangan dan kaki akan dibelikan juga. Isterinya yang baik hati tidak banyak cerita, hanya menurut saja, walau dibelikan saree yang biasa-biasa. Dia akan angguk-angguk kepala, sambil berkata, "saree, saree.."

Pendek kata raya Chennamari tetap disambut dengan meriah. Tidak kira bagaimana pun. Gaji sebagai pemandu lori awal-awal dulu amat menyakitkan. Sangat kecil, di tambah dengan keluarga yang sedang membesar. Dia jadi tidak mampu. Pernah juga dia terpaksa ke kedai pajak gadai untuk memajakkan barang demi mencari duit untuk beraya.

Masa itu terpaksalah Chennamari kerja bagai nak gila. Memutar stering lori 16 tayar siang dan malam. Kalau ada overtime pun dia tidak pernah tolak. Pendek kata sudah macam robot benar kehidupannya.

Lama-lama berkat kerajinannya, rezekinya menjadi lapang. Gaji pun sudah naik ke tahap selesa. Tambahan pula dia sudah jadi orang lama. Apa tu kata orang, "senia" (senior) gitu. Masa kerja pula tersusun kemas. Dia sudah tidak jadi robot lagi.

Maka tahun ini seperti tahun-tahun terdahulu, raya mesti meriah. Mesti ada cahaya. Mesti bergumbira , katanya dengan wajah penuh berseri laksana embun pagi.

Katanya lagi, selain benda pakai-pakai, benda makan-makan pun mesti ada. Segala manisan, iddli, muruku harus dibeli awal-awal. Belinya di Klang sana, ada tempat yang menjual segala makanan kudap-kudap yang rangup. Raya tahun ini mesti gembira dengan makan-makan juga.

Demikianlah Chennamari bercerita saban tahun apabila singgah melewati pondok pokcik hari itu. Kami memang sudah kenal lama, ibarat intan dan manikam. Ibarat tosei dan dhal gitu.

Pokcik tumpang gembira. Kehidupannya kini beransur senang hasil kerja kuat dan fikiran yang panjang untuk mengecapi hidup bahagia, senang dan lenang. Buat keluarga terutamanya. Chennamari percaya, kalau kita kerja kuat, maka Tuhan akan tolong kasi senang. Dan dia telah membuktikannya.

Sambil berborak-borak, dia tidak lupa juga menyuakan barang 2,3 tiga bungkus kuih-kuih muruku dan berbagai jenis dan rasa.

Pokcik terima dengan hati terbuka serta senyum terima kasih. Tidak lupa selalu mengharap agar Chennamari akan terus senang dan bahagia. Terutamanya apabila raya Deepavali menjelang tiba.

Namun dalam hati ada tersentil juga rasa, “ Ish.. dia ni macam tak tahu pulak aku mana ada gigi, nak makan benda keras-keras ni.”

Hik hik..

Selamat bercuti sempena hari Deepavali buat semua.

2 comments:

maza said...

cuti kali ini panjang.. maza pun kayuh basikal balik kampung... hahhaha

sufiyyah zulkifli said...

terima kasih.
haha.

selamat finals utk semua jugak pok cik! :)

do'akan kami.