Monday, June 08, 2009

separuh...



Suatu pagi yang sungguh Jumaat ketika di warung Wak Aji, Kg Parit Sangap.

"Cuba perati betul-betul." Tok Lipat meletakkan segelas air masak di hadapan pokcik. Pokcik tenyeh mata sekali, cuba perati dengan perasaan yang tak berapa betul. Dalam hati berguman, Tebiat apa oang tua ni suo aku tengok gelas pagi-pagi limun ni?

"Ramai oang membuat penilaian mereka yang tersendiri. Ada yang melihat gelas ini separuh kosong. Ada juga yang melihat ianya separuh penuh." Tok Lipat mula memperkatakan sesuatu yang amat simbolik sekali.

Pokcik sudah berderau. Apabila teman akrab kamu bercerita akan sesuatu yang sungguh berkias, ini bermakna ia sudah dirasuk permodenan setempat atau saja nak tunjuk terer megulang dialog berdasarkan cerita-cerita drama menarik hati yang ditonton baru-baru ini.

"Cuba kau perhatikan..." Soalnya lagi sambil tersengih sinis. Barangkali ketawakan pokcik yang nampak keliru atau tak mengerti langsung metaforanya.

"Alah, mana lah aku nampak. Air tu putih je.. penuh ka, kosong ka?" Pokcik menenyeh-nenyeh mata lagi. Maklomlah, oang tua... mata pun dah kelabu.

"Taruh la kaler sikit. Bubuh teh tarik ka, kopi O kaw ka? Komdian bila aku dah rasa barulah aku leh komen apa-apa..." Pokcik berkata sambil tersengih-sengih.

Komdian, kami sama-sama ketawa besar. Terbahak-bahak lagi.

Sekurang-kurangnya, hati pokcik sedikit lega. Mujur, Tok Lipat masih insan yang dulu....

Hik hik.

2 comments:

Nek Cun said...

Pokcik, kalau nak sedap lagi, tambah pulak perasa tongkat ali ke!... hehehe... lagi power kan, kan, kan????...

Mersik said...

Nek Cun - Wahh itu mcm kalu.. dua hari dua malam pun tak balik. Lekat terus kat warung tu.. kekekek..