Monday, November 03, 2008

sedih...

Menyedari bahawa bulan Syawal sudah pun berganti Zulkaedah, hati pokcik terasa sedikit sedih dan sebak gitu. Tak disangka, masa yang cepat berlari ini membawa sama segala keriangan raya yang bagaikan semalam datangnya.

Acara kunjung-kunjungan ke rumah ayah bonda dan saudara, keenakan ketupat, lemang, dodol serta juadah yang beraneka rasa, Kerlipan bunga api dan meriam buatan sendiri, duit raya yang melimpah-limpah serta segala kaitannya di Aidil fitri yang indah ini, akan mula dilupakan dengan perlahan-lahan.

Sepilah nanti malam-malam yang penuh dengan takbir dan tahmid memuji Ilahi, alunan marhaban di setiap rumah dan segala open-open house di kala hujung minggunya. Oh, benar-benar Syawal sudah pergi rupanya.

Setiap kali datangnya raya tentu ada nostalgianya yang tersendiri. Baik yang indah menggamit hati ataupun pahit bagai hempedu. Segalanya punyai rencah tersendiri saban tahun. Entah laratkan hati ini untuk menanti setahun lagi. Entah sampaikan usia ini mengulangi membayar zakat fitrah lagi. Apalah nasib kita nanti? Mudah-mudahan kita dipanjangkan umur supaya dapat lagi merasai hari kemenangan tahun hadapan.

Oleh dengan sebab itu jugalah, entah kenapa, dengan tiba-tiba yang sangat tak disangka tiba-tibanya, segala ceria-cerita pokcik mengenai raya, jadi terpadam tiba-tiba, walau rasa macam ada banyak lagi yang tak habis nak cerita.

Alahaiii...

2 comments:

arsaili said...

salam pokcik..yea memang sedihkan ramadhan dan syawal yg berlalu....

Mersik said...

arsaili - Tak apa, masa memang begitu.. cepat berlalu meninggalkan kita dengan seribu kenangan.