Friday, November 07, 2008

hujan dan kisah-kisah lain...

i.
Beberapa hari yang lalu, hujan sudah mula mengubah masa turunnya dari pada petang/malam ke awal pagi dan sesekali membawa ke tengah hari. Itu yang pokcok peratilah. Sekali sekala pokcik suka juga jadi ahli kaji cuaca ( walau yang dikaji asyik hujan saja ) , maklomlah, tak ada apa nak dibuat gituu…


Walau bila dan di mana turunnya, pokcik memang sentiasa menganggap hujan sebagai rahmat dah kerap berdoa supaya turunnya hujan ini biorlah memberi manfaat kepada manusia dan juga bumi. Bayangkanlah, negara yang tandus dan kering, gersang bertahun-tahun. Nak dapat air pun susah, inikan pula negara kita yang mewah dan normal cuacanya. Walaupun, ada kejadian banjir serta tanah runtuh di sana sini, namun kebaikannya melebihi keburukan. Lagi pun, kejadian itu semua boleh di cari penyelesaiannya.

Hakikatnya, kita harus reda.

ii.
Kalau tak silap pokcik sekarang ni budak-budak Univ semua sedang dalam minggu periksa, termasuk jugalah budak-budak UiTM di sekitar kawasan pokcik ni. Sewaktu pokcik berjalan-jalan ke restoren mamak berdekatan, memang penuh dengan budak-budak yang tekun mengadap laptop sambil beriya-iya diskusi.

Cuma satu jelah yg pokcik tak faham, hampir setiap mereka berpasang-pasangan dalam suasan berdikusi yang meragukan. Entahlah, budak-budak zaman sekarang ni, kalau tak ber couple-couple masa study atau diskusi, memang tak masuk dalam kepala agaknya. Alahaiii..

iii.
Budak-budak sekolah rendah dan menengah pun tengah periksa juga. Ini bermakna, bila dah habis periksa maka dekat benorlah nak cuti sekolah ya. Seronoklah budak-budak tu semua. Mak bapak pun, mulalah garu kepala, nak melayan anak-anak yang bakal meriuhkan rumah. .

Kalau ada duit lebih, bolehlah bawa anak jalan-jalan, makan angin atau makan kat luar. Tidaklah mereka merasa boring nanti asyik terperuk kat umah menengok kartun atau main playstation. Lagi pun, ini cuti sekolah akhir tahun. Tentu lama. Apa-apa aktivitinya, semoga perancangannya berjalan lancar dan menyeronokkan.

Paling tidak pun, baliklah kampung jengok oang tua..

iv
Sejak seminggu yang lalu, pokcik perasan, rasa komedi pokcik semakin hilang.

Alahaiii...

3 comments:

Nek Cun said...

Salam pokcik,dalam perhatian nekcun pun sama cam pokcik... entah kenapa budak-budak U zaman skrg ni suka benor bercouple-couple... mintak-mintak tu biorlah depa betul-betul study bukanya citer hal lain lak...

p/s: masa nekcun kat U dulu pun couple gak... couple ngan atok... nak buat camna, sebab dah bernikah sebelum masuk U....hehehe....

Tie said...

Salam pokcik..lama tie tak dtg sini. He he...harap2 pokcik sihat2 je..

Mersik said...

nek cun - Ntahlah.. pokcik pun tak paham fi'il budak2 zaman sekarang ni. Maklomlah, zaman senang, tak pernah merasa susah hatta nk belajar sekali pun, dah jadi mudah. Mana nak fikir itu semua. Tak macam kita dulu2..

Alahaii..


tie - Wsalam.. tu la lamaaa gitu. Ingat dah lupa kat oang tua ni.. hik hik.. POkcik cam biasa.. sihat2 oang tua gituu hu huu