Friday, November 14, 2008

Hari Diabetes Sedunia.


Hari ini kalau tak silap pokcik merupakan Hari Diabetes Sedunia. Dalam bahasa sedapnya di sebut Hari Kencing Manis sedunia. Tengok tu, bersungguh-sungguh oang nak mengingatkan kita tentang penyakit ini walaupun satu hari. Bukan kita saja, malah seluruh dunia turut mengiktirafnya.

Apa-apa pun, mungkin pada kamu semua memang tak rasa apa-apa. Bagi pokcik yang terkenangkan Mat Boo, kawan pokcik di kampung yang meninggal dunia baru-baru ini akibat penyakit ini, memang terasa seriaunya. Ngeri pun ada.

Itulah, hidup di zaman sekarang ini, memang kita terlalu sibuk dah tak berapa nak kisah tentang kesihatan diri. Lebih-lebih lagi nak memantau penyakit yang ada atau bakal ada. Sedar-sedar saja dan terkena. Nak berundur pun tak sempat. Sebab tu oang selalu kata, mencegah lebih baik dari mengobat.

Sakit jantung, darah tinggi dan kencing manis adalah penyakit tiga serangkai yang menjadi pembunuh nombor satu di negara kita malahan di Asia juga. Statistik ini sangat menakutkan kalau dilihat pada jangka masa panjang. Mudah betul kita ini terkena penyakit dan ianya tidak menyerang pada tempoh usia tertentu. Kecik besor, tua muda, miskin kaya, hensem hodoh, semua ada peluang masing-masing kalau tak jaga diri betul-betul.

Berapa ramai saudara mara atau kaum keluarga terdekat kamu yang menderita sakit kencing manis ini? Kadang-kadang sampai terpaksa dipotong kaki kan? Eee… tak sanggup pokcik membayangkannya. Belum lagi simptom sampingan, letih-letih badan, kabur pandangan, kerap kencing, skizofenzia, suka marah-marah dll. Itu semua kesan dari penyakit kencing manis tersebut.

Dari itu, pandai-pandailah kamu semua nak jaga diri. Jaga makan minum dari sekarang. Rajin-rajinlah exercise ( macam pokcik yang rajin menyangkul laman baru-baru ni hik hik ). Pantau kandungan gula dalam darah, dan juga teh tarik kamu.


Komdian, doalah banyak-banyak pada Tuhan supaya sentiasa sihat sejahtera. Mudah-mudah kamu akan panjang umur dan masih lagi mampu tersenyum manis.

Adehh.. pokcik penat dah menasihati. Nak minumlah pulak, haus tekak ni...

Alahaii...

( Sambil menghirup air masak kurang manis.. hik hik )

2 comments:

hanaahmad said...

hehehe...lain kali minum air kosong je sah2 xde gula dah..slmat hdp dunia dan akhirat..hehe..

Suzi said...

salam singgah kembali dr adelaide...tak tahu pulak ada hari diabetes sedunia...
kat sini pun duk sibuk ckp sakit ni mcm2 langkah gov duk buat...