Wednesday, February 17, 2010

Nilai lama...

Pokcik dan Tok Lipat duduk-duduk di atas tangga, raya cina ke tiga. Bersama2 kami juga, sekotak buah limau yang sudah separuh.

“Raya tahun ni tak macam dulu.” Tok Lipat mengeluh. Pokcik garu kepala. Hairan. Macamlah dia pun beraya cina juga.

“Apa yang lainnya?” Pokcik menyoal juga.

“Maksud aku, tauke2 cina sekitar kg kita ni. Dulu-dulu memang meriah kalau time raya2 cina ni. Tauke Ah Leck rajin bagi limau dan angpow. Bila beraya ke umah dia, penuh kocek dengan gula-gula.” Tok Lipat terkenangkan tauke getah yang sudah arwah itu dan dia waktu itu amatlah muda remaja.

Pokcik mengangguk laju. Selain tauke Ah Leck, ada dua tiga kali tauke yang tidak kurang murah hatinya pada penduduk kampung setiap kali menjelang raya. Kiranya, semangat "Satu Sangap" sudah lama terbentuk sejak dulu lagi.

“Kau tengok la sekarang. Bila sampai kat anak-anak, langsung oang2 tua tak dihiraunya. Nak menyapa pun berkira. Mujurlah ada oang2 tua yang masih hidup lagi di kalangan mereka, yang masih ingat lagi kat kita. Itu pun dah tak berdaya. Maklomlah, dah tua.

Pokcik mengangguk lagi. Memang tidak dinafikan, sejajar dengan perkembangan bisnis mereka, segala2nya sudah berubah. Sekarang dah ramai pekerja indon diambil. Getah pun dah tukar sawit. Lagi banyak untung. Apalah nak dikisah sangat fasal kemesraan2 lama ni. Buang masa je.

“Hah, tu anak tauke Ah Cong buat makan-makan. Mereka jemput pekerja2 indon dia je makan, meriah sungguh. Siap bakar2 sate lagi.“ Tok Lipat memang perasan majlis tu. Cuma dia malu nak pergi kalau oang tak jemput.

“Raya-raya begini, memang ler kena tunjuk baik pada pekerja-pekerja mereka. Kasi makan, kasi angpow, kasi limau. Barulah mereka sayang pada tauke.” Pokcik berkata secara skema.

“Yalah, berapa sangatlah pekerja2 dia tu? Makan pun tak habis. Kalau masa bapak dia, satu kg diajak makan sekali.“ Tok Lipat masih lagi terkenang hal lama. Hal yang amat mustahil terulang di zaman ini.

“Alah, jangan kata raya cina. Raya kita pun lebih kurang sama je.“ Pokcik malas nak melebihkan sesiapa. Suka hati dialah nak jemput siapa yang dia suka. Cuma Tok Lipat ini, kadang-kadang susah nak menerima pembaharuan zaman dan sifat manusia. Itulah, menjadi tua ni.. hati mudah terasa.

Pokcik kopek lagi limau, lalu menyuap ke mulut.“Banyak tul aku makan makan limau ni. Sampai naik masam tekak aku. Jangan esok jadi serak dan hilang suara dah ler dah ler.”

“Uii.. janganlah habiskan. Simpan-simpanlah sikit. Nanti bila lepak-lepak nak makan apa plak?” Tok Lipat saja mengusik.

Komdian, keningnya terangkat-angat. “Jom!”


“Ke mana?” soal pokcik.

“Apa lagi... ngeteh la." jawabnya sebelum turun mendapatkan motor honda buruknya.

Pokcik tersengih sambil mengikut.

Kadang-kadang, ada juga nilai-nilai lama yang masih tak berubah.

hik hik

3 comments:

Airizz said...

salam pokcik,
harap pokcik sihat2 dan masih kuat lagi gagah perkasa lagi.. heheh...

miloais said...

bestnya dapat ngeteh petang2 hari kan pokcik???
meh le kesini plak... bleh mengopi plak...
tak kan teh sokmo jerrrr....

Mersik said...

Airizz - Wsalam.. mekasih gitu. Pokcik sihat cam ni la, sihat2 oang tua gituu..


miloais - Uii bley je.. nanti bebila pree aa.. ekekeke