Saturday, January 02, 2010

Selamat Tahun Baru Masihi 2010


Tahun baru muncul lagi. Sebaik saja genap 365 hari bumi berputar mengelilingi matahari, maka tahun pun berubah angka dari pada 2009 kepada 2010. Kedatangan masa yang dirasakan begitu cepat ini membuatkan kebanyakan kita jadi mangli dan hanya tersentak sikit-sikit saja. Teruja untuk meraikannya lewat malam dentam dentum, makan-makan dan sorak-sorai oang berpesta. Keesokannya, dan hari selebih-lebihnya... keadaan akan kembali seperti biasa-biasa juga.

Begitu jua dengan usia pokcik yang semakin membawak ke Maghrib ni. Merenung kembali apa yg telah dilakukan sepanjang tahun 2009 ibarat melihat diari yang tertanam di dalam minda. Malangnya tidak dapat yg boleh diingati. Kelupaan menjadi musuh tradisi warga emas seumpana pokcik.

Ya lah, sedar-sedar saja, masih di takuk lama. Tapi tak mengapalah, barangkali ada sesuatu yang berubah walaupun tidak ketara dan bersifat rohani dan spiritual.

Anda semua bagaimana? Tentunya seperti orang lain, semangat untuk berbuah ke serba baru semakin berkobar-kobar. Impian, matlamat, usaha, pemikiran, kesihatan, outlook dan lain-lain lagi yang ingin diubah.

Mudah-mudahan apa yang diinginkan menjadi kenyataan. Walau pun oang kata asyik berazam saja, melaksanakannya tidak juga. Tak mengapalah, daripada tak ada. Segala-galanya bermula di dalam minda. Kalau tak dapat ubah banyak sikit pun jadi la.

Berbanding dengan pokcik, lain tak ada. Dari dulu sampai sekarang memang satu je impian pokcik. Tak kurang tak lebih.

Pokcik nak jadi kaya.. hu huu

Pokcik kayooo! hik hik

2 comments:

Purpleheart said...

Salam tahun baru...

Nadia Yuna said...

selamat tahun baru!

kayo la pakcik lopeh nii =p