Monday, March 05, 2012

Hal yang lima...

Beberapa minggu yang kebelakangan ini, pokcik sangat berusaha untuk bertoleransi dengan hal yang lima yang perlu direbut-rebutkan sebelum datangnya lima hal yang lain. Yang mana lebih spesifiknya, hal kesihatan yang baik-baik sebelum datang saat-saat sakit.

Betapa kedatangan hal yang lima ini sangat panjang masanya, sedangkan sayugia manusia sering saja terlupa mengenainya. Apabila sudah datang di depan mata, barulah hendak bertoleransi hatta berusaha untuk mengelakkannya seolah-olah ia tidak datang.


Justeru apabila usia dimakan zaman, beginilah yang sebahagian oang sedang lakukan sebagaimana pokcik juga. Ah, kesakitan memang sangat tidak adil kerana menyerang di saat usia menjadi tua. Di saat, segala inti jasad dan pertahanan dalaman menjadi goyah dan tidak berdaya. Setiap kali di serang sakit hatta yang sedikit-sedikit pun terasa bagai menyiksa.

Makanya, menyesal pun tidak diguna. Hal yang sepatutnya direbut tidak pula direbut-rebut. Bila sudah sakit baru hendak berebut-rebut untuk menjadi sihat semula. Domkian la kita sebagai manusia. Selalu ingin berebut-rebut atau bertoleransi pada hal yang sudah terlambat.

Makanya, hal yang sebenar-benarnya patut direbut adalah hal yang pertama itu ( lima yang pertama), sebelum datangnya lima yang komdian.